Večerní škola: Sexting

Videa

Večerní škola: Sexting

Lektorka:  Mgr. Erika Spiššáková, školní psycholožka

Sexting jako novodobý fenomén zasahuje do života čím dál mladších dětí a dospívajících. Sexting je definovaný jako sexuálně laděná komunikace v digitálním prostoru, sdílení intimních fotografií, videí, zpráv. V ČR považuje sexting za rizikový 74 % dětí, 1/3 dětí na vlastní oči zažila, že před nimi někdo masturboval před webkamerou. 15 % dětí sdílí na internetu intimní fotky a videa (výzkum 2020, Olomouc).

Proč mladí sdílí intimní obsah?

    • upoutání pozornosti, navázání vztahu, flirt
    • u chlapců také role hormonů, podmíněná touha po potvrzení mužnosti
    • mít v telefonu nahou fotku osoby, se kterou mají vztah, je „vizitkou“ jejich sexuální aktivity
    • zvědavost, objevování vlastní sexuality
    • touha po ocenění, uznání, sebeprezentace
    • posílení sebevědomí (potvrzení vlastní atraktivity)
    • „zábava“, udržení přátelství, potlačení nudy
    • produkt sociálního tlaku (spolužáci, partner)
    • nástroj pomsty (pomsta „ex“)

Děti učme:
    • aby nikdy nesdílely své intimní fotky a videa.
    • neposílaly je pod tlakem, ani osobě, na které jim záleží (nikdy nevíme, kam uniknou..).
    • pokud vás neznámá osoba požádá o nahou fotku, může jít o podvod, který by mohl vést k dalším požadavkům a hrozbám, neodpovídejte, svěřte se dospělým, může jít o zločince a nahlášením na Policii, zabráníte, aby zločinec ublížil dalším lidem.

Hlavní doporučení:
    • vytvářejme pro děti bezpečný prostor, aby se nebály svěřit, pokud budou mít problémy nebo trápení,
    • posilujme znalosti o jejich právech – např. k udílení souhlasu při publikaci fotek,
    • posilujme v dětech zdravé hodnoty jako je laskavost, soucit, sebeúcta,
    • mluvme s dětmi o těchto tématech v momentě, kdy dostanou do rukou první mobil či jiné digitální zařízení k užívání,
    • pokud dojde k vydírání či jiné formě rizikové komunikace, pořiďte dokumentaci (screenshoty) a řešte s Policií.

Video naleznete zde

Metodický materiál naleznete zde

Může vás zajímat
  • Večerní škola - Digitální wellbeing

    Lektorka: Annamária Brijaková, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie

    Digitální technologie se staly nedílnou součástí života dnešních dětí. Kromě výhod však s sebou přinášejí i nové výzvy v oblasti duševního zdraví a pohody. V tomto webináři se podíváme na digitální wellbeing prakticky: naučíme se identifikovat varovné signály, osvojíme si jednoduché strategie prevence a získáme tipy pro citlivou komunikaci. Webinář je vhodný pro rodiče, učitele a všechny, kteří chtějí lépe porozumět potřebám dětí v digitální éře a aktivně podpořit jejich zdravý vývoj.

    Hlavní závěry:
        • Čas strávený před obrazovkou není hlavním faktorem pro udržení digitální pohody (wellbeingu).
        • Důležitější je zamyslet se nad konkrétními situacemi a účelem, proč bereme telefon či jiné zařízení do ruky – učit se vědomé používání technologií.
        • Dočasné odpojení (digitální detox) může pomoci posílit zdravé digitální návyky – posílit sebekontrolu při užívání digitálních technologií.
        • Krátkodobé odpojení se od sociálních sítí může snížit stres.

    Video naleznete zde

    Prezentaci naleznete zde