Sbormistr - Program prevence sexuálního zneužívání (nejen) v profesích pracujících s dětmi

Tiskoviny

Sbormistr - Program prevence sexuálního zneužívání (nejen) v profesích pracujících s dětmi

Metodické materiály k filmu Sbormistr, který citlivě otevírá téma groomingu v institucích. Odkazy na odborné publikace a možnost uspořádat facilitovanou debatu se studenty či odbornou veřejností ve spolupráci s iniciativou Společně proti groomingu.

Sexuálnímu zneužívání často předchází a doprovází ho grooming. Grooming označuje soubor manipulačních taktik pachatele zaměřených na získání důvěry dítěte a jeho okolí. Lichotky, pozornost či předstíraná péče postupně vytvářejí „past“, z níž je pro oběť velmi těžké uniknout. Odhaduje se, že grooming je součástí modus operandi až u 80 % pachatelů sexuálního zneužívání. Schopnost včas rozpoznat jeho signály je proto klíčovým prvkem ochrany dětí. Právě k tomu směřuje iniciativa Společně proti groomingu, která zvyšuje povědomí o rizicích, pomáhá institucím zavádět preventivní pravidla a školí odborníky i veřejnost. Čím více lidí grooming pozná, tím více dětí může být v bezpečí.

Celovečerní film Sbormistr (Broken Voices)

Film sugestivně ukazuje, jak může grooming probíhat v prostředí prestižního dívčího sboru: od výjimečné pozornosti a překračování hranic až po nebezpečné zneužití moci. Nesoustředí se na senzaci, ale na postupný rozklad důvěry a autonomie dítěte, který bývá pro okolí těžko viditelný. Film se stal impulsem pro vznik odborných článků a metodických listů doc. ThDr. Mgr. Slávky Karkoškové, spoluzakladatelky projektu Společně proti groomingu. Materiály nabízejí:

  • konkrétní indikátory groomingu, kterých si mohou všimnout učitelé či trenéři

  • doporučené postupy pro školy a další organizace

  • vzdělávací nástroje pro profesionály i rodiče

  • možnost facilitovaných debat k filmu

Může vás zajímat
  • Průvodce šikanou a kyberšikanou

    Šikana, fyzická nebo psychická, stejně tak jako její „online“ podoba (tzv. kyberšikana), patří mezi závažná rizika, která ovlivňují životy dětí, mladých lidí, a mohou zasáhnout alespoň jednou za život každého z nás. Můžeme se ocitnout v roli oběti, svědka nebo dokonce být v blízkosti agresora či jeho pomocníků. Odehrávat se může téměř kdekoli – ve škole, ve sportovním nebo zájmovém kroužku, na táboře, v dětském domově, jiném ústavním zařízení nebo zařízení náhradní rodinné péče. Případně na pracovišti a v online prostředí.

    V České republice máme k dispozici řadu dat a průzkumů, které potvrzují, že šikana ani kyberšikana nejsou okrajovým jevem. Samotní žáci ji zmiňují až ve třech čtvrtinách tříd na základních školách a zhruba v každé třetí třídě na školách středních. Osobní zkušenost s kyberšikanou uvádí přibližně každé třetí dítě. Kyberšikanu muselo v uplynulých třech letech řešit asi 21 % základních a 24 % středních škol. Až 67 % mladistvých se navíc někdy samo vnímalo jako oběť kyberšikany (Česká školní inspekce, 2024). Pozitivní zpráva je, že téma postupně přestává být tabu – dřívější tvrzení, že „u nás se to neděje“, je nebezpečný mýtus.

    Tato problematika se však netýká jen České republiky, proto na evropské úrovni vzniká nový dokument tzv. Akční plán a strategie v boji proti (kyber)šikaně.

    S čím může naše příručka pomoci?

    • Včas reagovat na projevy agrese a násilí

    • Učí, jak včas odhalit i jednorázové online incidenty a podle jasných kroků je bezpečně utnout, než přerostou v (kyber)šikanu.

    • Přenést teorii do praxe a sladit prevenci s intervencí

    • Nabízí konkrétní kroky pro různé role (učitel, rodič, vedení školy, preven­tista), jasné návody pro akutní fázi i postup podpory a ochrany oběti.

    • Zvýšit povědomí a zapojit všechny aktéry

    • Definuje jednotný postup, varovné signály a rozdělení odpovědností, aby rodiče, školy i komunity věděli, co dělat od prvního podezření až po vyhodnocení případu.

    Příručka je nástrojem ke sjednocení přístupu. Má za cíl podpořit prevenci tak, aby byla dlouhodobá i systematická.

  • Jak na pořizování fotek a videí ve škole

    Metodický materiál Národního pedagogického institutu ČR (2025) nabízí praktický návod, jak ve školách bezpečně pořizovat, ukládat a zveřejňovat fotografie či videa žáků. Vysvětluje právní rámec podle GDPR a občanského zákoníku a upozorňuje na nutnost získat platný informovaný souhlas zákonných zástupců. Dokument poskytuje konkrétní doporučení pro tvorbu školních směrnic, správu záznamů, používání služebních zařízení i ochranu dat ve školních úložištích a cloudech. Zvláštní pozornost věnuje fotografování při veřejných akcích, zacházení se záznamy VIP návštěv a pravidlům pro rodiče při sdílení fotografií. Varuje před riziky zveřejňování obsahu na sociálních sítích a upozorňuje na dopady umělé inteligence při zpracování vizuálních dat. Součástí doporučení je i potřeba pravidelných školení pedagogů zaměřených na ochranu osobních údajů a kybernetickou bezpečnost. Cílem je pomoci školám nastavit bezpečné a odpovědné postupy při práci s vizuální identitou dětí.

  • Průvodce pořádání lekce s ON-LINE ZOO pro děti

    „Průvodce pořádání lekce s ON-LINE ZOO pro děti“ poradí každému, jak si s dětmi ve věku 5 – 8 let povídat o rizicích na internetu. Průvodce mohou využít knihovníci, mateřské školky či učitelé 1. a 2. tříd na základních školách. V Průvodci najdete praktické tipy, jak lekci uspořádat, a jaké otázky s dětmi probírat. Příběh ON-LINE ZOO seznamuje nejmenší čtenáře se základy bezpečného chování na Internetu. S touto publikací nahlédnete do neobyčejné zoologické zahrady, kde všechna zvířátka používají Internet. Možná rizika související s používáním Internetu kniha vysvětluje právě na jejich příkladu. Kniha vznikla překladem z německého originálu Der Online-Zoo vydaného v rámci projektu Safer Internet.