Nové komiksy o umělé inteligenci pro děti, teenagery i rodiče

Tiskoviny , CZ.NIC

Nové komiksy o umělé inteligenci pro děti, teenagery i rodiče


Umělá inteligence je všude kolem nás – ve škole, doma, v mobilu i na sociálních sítích. Ať už jde o ChatGPT nebo chytré roboty, AI zásadně ovlivňuje náš život i to, jak vyrůstají dnešní děti. Proto jsme společně jako Safer Internet Cetrum ČR společně s MV KRIT a prg.ai vytvořili sérii tří komiksů, které zábavnou formou ukazují, jaká pozitiva a rizika přináší používání AI, do jakých situací se mohou děti a dospívající dostat a co mohou dělat rodiče a školy pro jejich bezpečí.

Může vás zajímat
  • Sbormistr - Program prevence sexuálního zneužívání (nejen) v profesích pracujících s dětmi

    Metodické materiály k filmu Sbormistr, který citlivě otevírá téma groomingu v institucích. Odkazy na odborné publikace a možnost uspořádat facilitovanou debatu se studenty či odbornou veřejností ve spolupráci s iniciativou Společně proti groomingu.

    Sexuálnímu zneužívání často předchází a doprovází ho grooming. Grooming označuje soubor manipulačních taktik pachatele zaměřených na získání důvěry dítěte a jeho okolí. Lichotky, pozornost či předstíraná péče postupně vytvářejí „past“, z níž je pro oběť velmi těžké uniknout. Odhaduje se, že grooming je součástí modus operandi až u 80 % pachatelů sexuálního zneužívání. Schopnost včas rozpoznat jeho signály je proto klíčovým prvkem ochrany dětí. Právě k tomu směřuje iniciativa Společně proti groomingu, která zvyšuje povědomí o rizicích, pomáhá institucím zavádět preventivní pravidla a školí odborníky i veřejnost. Čím více lidí grooming pozná, tím více dětí může být v bezpečí.

    Celovečerní film Sbormistr (Broken Voices)

    Film sugestivně ukazuje, jak může grooming probíhat v prostředí prestižního dívčího sboru: od výjimečné pozornosti a překračování hranic až po nebezpečné zneužití moci. Nesoustředí se na senzaci, ale na postupný rozklad důvěry a autonomie dítěte, který bývá pro okolí těžko viditelný. Film se stal impulsem pro vznik odborných článků a metodických listů doc. ThDr. Mgr. Slávky Karkoškové, spoluzakladatelky projektu Společně proti groomingu. Materiály nabízejí:

    • konkrétní indikátory groomingu, kterých si mohou všimnout učitelé či trenéři

    • doporučené postupy pro školy a další organizace

    • vzdělávací nástroje pro profesionály i rodiče

    • možnost facilitovaných debat k filmu

  • Průvodce šikanou a kyberšikanou

    Šikana, fyzická nebo psychická, stejně tak jako její „online“ podoba (tzv. kyberšikana), patří mezi závažná rizika, která ovlivňují životy dětí, mladých lidí, a mohou zasáhnout alespoň jednou za život každého z nás. Můžeme se ocitnout v roli oběti, svědka nebo dokonce být v blízkosti agresora či jeho pomocníků. Odehrávat se může téměř kdekoli – ve škole, ve sportovním nebo zájmovém kroužku, na táboře, v dětském domově, jiném ústavním zařízení nebo zařízení náhradní rodinné péče. Případně na pracovišti a v online prostředí.

    V České republice máme k dispozici řadu dat a průzkumů, které potvrzují, že šikana ani kyberšikana nejsou okrajovým jevem. Samotní žáci ji zmiňují až ve třech čtvrtinách tříd na základních školách a zhruba v každé třetí třídě na školách středních. Osobní zkušenost s kyberšikanou uvádí přibližně každé třetí dítě. Kyberšikanu muselo v uplynulých třech letech řešit asi 21 % základních a 24 % středních škol. Až 67 % mladistvých se navíc někdy samo vnímalo jako oběť kyberšikany (Česká školní inspekce, 2024). Pozitivní zpráva je, že téma postupně přestává být tabu – dřívější tvrzení, že „u nás se to neděje“, je nebezpečný mýtus.

    Tato problematika se však netýká jen České republiky, proto na evropské úrovni vzniká nový dokument tzv. Akční plán a strategie v boji proti (kyber)šikaně.

    S čím může naše příručka pomoci?

    • Včas reagovat na projevy agrese a násilí

    • Učí, jak včas odhalit i jednorázové online incidenty a podle jasných kroků je bezpečně utnout, než přerostou v (kyber)šikanu.

    • Přenést teorii do praxe a sladit prevenci s intervencí

    • Nabízí konkrétní kroky pro různé role (učitel, rodič, vedení školy, preven­tista), jasné návody pro akutní fázi i postup podpory a ochrany oběti.

    • Zvýšit povědomí a zapojit všechny aktéry

    • Definuje jednotný postup, varovné signály a rozdělení odpovědností, aby rodiče, školy i komunity věděli, co dělat od prvního podezření až po vyhodnocení případu.

    Příručka je nástrojem ke sjednocení přístupu. Má za cíl podpořit prevenci tak, aby byla dlouhodobá i systematická.

  • Omalovánky ON-LINE ZOO

    Omalovánky ke knize ON-LINE ZOO pomohou těm nejmenším, aby se na chvíli odreagovali u jiné aktivity a současně si připomněli, jaká úskalí řešila zvířátka v jednotlivých příbězích.

    Omalovánky stáhnete zde