Jak na pořizování fotek a videí ve škole

Tiskoviny

Jak na pořizování fotek a videí ve škole

Metodický materiál Národního pedagogického institutu ČR (2025) nabízí praktický návod, jak ve školách bezpečně pořizovat, ukládat a zveřejňovat fotografie či videa žáků. Vysvětluje právní rámec podle GDPR a občanského zákoníku a upozorňuje na nutnost získat platný informovaný souhlas zákonných zástupců. Dokument poskytuje konkrétní doporučení pro tvorbu školních směrnic, správu záznamů, používání služebních zařízení i ochranu dat ve školních úložištích a cloudech. Zvláštní pozornost věnuje fotografování při veřejných akcích, zacházení se záznamy VIP návštěv a pravidlům pro rodiče při sdílení fotografií. Varuje před riziky zveřejňování obsahu na sociálních sítích a upozorňuje na dopady umělé inteligence při zpracování vizuálních dat. Součástí doporučení je i potřeba pravidelných školení pedagogů zaměřených na ochranu osobních údajů a kybernetickou bezpečnost. Cílem je pomoci školám nastavit bezpečné a odpovědné postupy při práci s vizuální identitou dětí.

Může vás zajímat
  • Nebudujte svému dítěti digitální stopu - chraňme soukromí našich dětí

    Ve světě, kde se vše rychle šíří i ukládá a hodnotí často povrchně palcem nahoru nebo dolů, často zapomínáme na to nejdůležitější – ochranu soukromí a bezpečnost našich dětí.

    Projekt Nebudujte svému dítěti digitální stopu  ve spolupráci s Policií ČR proto vznikl hlavně jako reakce na rizikový fenomén sharentingu – sdílení fotografií, videí i osobních informací  bez vědomí a souhlasu dětí. 

    Naším cílem je tak upozornit rodiče na rizika, která s sebou nese vytváření digitálních stop dítěte dříve, než o své digitální stopě může samo rozhodovat. Věříme, že rodičovství není o dokonalém profilu na sociálních sítích, ale o odpovědném rozhodování v reálném světě i v tom digitálním. I digitální láska má své hranice.


    Připojte se k nám. Společně můžeme vytvořit internet a online prostor bezpečnějším místem pro další generace. 

  • Jak poznat efektivní program primární prevence

    Národní pedagogický institut ve spolupráci s odborníky přichází s novým check- listem, který je jednoduchým nástrojem pro lepší orientaci v široké nabídce preventivních programů. Je také usnadněním pro všechny, kteří plánují své preventivní a vzdělávací aktivity pro školy, instituce a organizace. Nabízí jasný soubor otázek, který hlavně školám může napomoci vyhodnotit efektivitu preventivních programů. Více informací naleznete zde.

  • Užívání internetu, sociálních sítí a digitálních her u adolescentů: Teoretická východiska, diagnostika a strategie intervence

    Nová monografie od Katedra psychologie FF Univerzity Palackého je naším dalším tipem ke čtení.
    Publikace „Užívání internetu sociálních sítí a digitálních her u adolescentů: teoretická východiska, diagnostika a strategie intervence" přináší ucelené informace o aktuálním tématu, a to v takové podobě, která v našem prostředí dlouhou dobu chyběla.
     
    Užívání internetu nabízí řadu výhod a benefitů, jakými jsou například online komunikace,  nakupování, okamžitý přístup k informacím, různým platformám a aplikacím. Internet rovněž  poskytuje zábavu a odpočinek a zprostředkovává možnost navázat nové vztahy či propojit se  s různými zájmovými komunitami. Je tak nedílnou součástí našeho života a jeho oblíbenost  a možnosti využití stále rostou.
    Rozvoj internetu s sebou nese jak mnoho pozitiv, která můžeme denně čerpat, tak současně  také narůstají důkazy týkající se jeho nezdravého užívání, a tedy jeho škodlivého a závislost ního potenciálu pro některé jedince. Užívání internetu s sebou přináší rizika, která mohou  být díky rozvoji rafinovanější, a tím i škodlivější, a to zejména pro jedince, kteří jsou vůči této  oblasti zranitelní. Termín závislost na internetu vstoupil do medicínského slovníku v polovině 90. let 20. století a od této doby roste počet vědeckých prací zabývajících se nadměrným a závislostním užíváním internetu jako takového i jeho dílčích oblastí (Kuss & Pontes, 2019). Některé výsledky ze zahraničních výzkumných studií naznačují relativně nízkou míru prevalence závislosti na internetu, tudíž někteří odborníci stále pochybují o platnosti a užitečnosti konceptu závislosti na internetu jako klinického fenoménu. Zároveň je třeba uvést, že jiné důkazy naopak naznačují, že je potřebný další výzkum, který by umožnil lepší pochopení této složité problematiky a vyřešil řadu nesrovnalostí uvedených v literatuře. Tato monografie si klade za cíl na základě nejnovějších poznatků poskytnout teoretické ukotvení, definovat základní pojmy, informovat o hlavních charakteristikách jednotlivých fenoménů a představit  psychodiagnostické metody pro screeningové zhodnocení této problematiky.